۱۳۸۶ آبان ۱۳, یکشنبه

مکث نام‌زدانه و مکس برگر خیابان پاسداران


زمانی یک سوم پیتزافروشی‌های تهران اسمشان مکس بود و یک ششمشان هم مکث؛ روی هم می‌شد نصف پیتزافروشی‌های تهران. یکیش توی پاتریس بود؛ خیابان شهید متاله و متعهد برادر پاتریس لومومبا. خاطره‌ی واضحی ازش دارم. نام‌زد بودیم. خیابان‌فرسایی می‌کردیم. گمان کنم همه‌جای دنیا این عادت – یا آرزوی – نام‌زدهای جوان است. او آن وقت‌ها هم، مثل الان، چندآن اهل خوردن نبود. اگر گاهی چیزی می‌خورد جهت احترام به آداب و رسوم یا مثلا هم‌راهی با من بود. خلاف من که خوردن یکی از سه چهار جزء بن‌یادی بودنم است. آن روز هم، حوالی ساعت سه یا چهار، مثل گرگ گرسنه شده بودم و با چشم‌هایم ویترین خوراکی‌فروشی‌ها را می‌بلعیدم. دید و فهمید و گفت برویم چیزی بخوریم. رفتیم هم‌این پیتزا مکث یا مکس خیابان پاتریس لومومبا.
نام‌زدانه ایستاده بودیم. نزدیک هم. و دست هم را ملایم گرفته بودیم. فروشنده نگاهمان کرد. لابد توی دلش گفت آخ‌هی. دو تا کبوتر جوون عشق. و بعد مهربان به‌مان لب‌خند زد و گفت راحت باشید. راحت باشیم؟ نا راحت نبودیم.
جمعه یک پیتزا مکس دیگر را کشف کردیم. یکی توی پاسداران. شاید معروف باشد. شاید «مکس اصلی» آن باشد. پیتزایش اولین پیتزایی بود که من خوردم و گفتم خوش‌مزه است.

۷ نظر:

Qasem گفت...

قبول دارم که خوش‌مزه بوده است. اما اگر پیتزا از آنها که در خود ناپلی است باشد کلی تعجب خواهم کرد

کاف عین گفت...

ببینم «خود ناپولی» با بقیه‌ی دنیا فرق دارد؟

Qasem گفت...

گمان نکنم کسی دقیقن بداند. اماناپُلی یا ناپولی(نه به معنی نداشتن پول بلکه نام یک شهر در جنوب ایتالیا) احتمالن همان‌قدر با دنیا فرق دارد که تهران یا شیکاگو با بقیه‌ی دنیا. اما یک غذا آن جا است که بهش‌ می‌گویند پیتزا. وقتی این غذا را می‌خوری و بهش عادت می‌کنی به نان-گوجه-پنیر گرد پخته شده در اکثر جاهای دیگر در به‌ترین حالت می‌گویی خوشمزه نه پیتزا

maryam گفت...

به قاسم :
حالا شما کوتاه بیا آقا.
یک جوری نوشته ای که من فکر کردم شهردار ناپلی هستی و یا رئیس صنف پیتزا پزان اش.

و از کجا معلوم که لذت این به قول شما "خوشمزه" از خوردن "پیتزا" بیشتر نباشد؟؟

Unknown گفت...

من البته فست فود "بانی چاو" تو میرداماد و "بوف" هر کدوم از شعبه هاش که باشه، برای نمونه ولیعصر یا زرتشت، رو هم توصیه می کنم! "آپاچی"، تو شریعتی بالا هم بد نیست!اماکن (!) قابل توصیه باز هم سراغ دارم اما خوب اولا سلیقه ها متفاوته و ثانیا قضیه همچین لوث می شه! فعلا همین ها رو تست کنید تا بعد

Unknown گفت...

آقا به حسب تصادف ما این ناپولی شهر شما را خورده ایم .. مزه اش خیلی شبیه پیتزای خودمان است ..
فقط جای گوجه وطنی گوجه ی فرنگی دارد ..

Qasem گفت...

حال من بار با شیطنت اظهار فضل نداشته‌ای کردم آبروی نداشته‌ام رفت

در جواب پرسش کورش: لذت که دنیایی دیگر دارد. گاه نفس کشیدن و خوردن آب خنکی با نگاه به لبخندی و با لبخندی به لب از همه چیز به‌تر است. حال می‌خواهد پیتزا باشد یا نباشد. خوشا به حال آنان که این را تجربه می‌کنند.

در جواب حمید:راستی؟ مبارک باشد. خوش به حالت