۱۳۸۶ آبان ۲, چهارشنبه

کتابی که این روزها




این کتابی است که این روزها می‌خوانمش. از دوستی که معرفیش کرد و به یمن همتش توانستم یکی از آخرین نسخه‌هایش را بخرم ممنون ام. هر کس از کتاب خوب انتظاری دارد. یکی دوست دارد کتاب خوب روان باشد و یکی دوست دارد پلک‌سنگین‌کن باشد. اگر تو هم دوست داری کتاب کمی سنگ به برکه‌ی آرامش ذهنت بیندازد، کمی سوال برایت ایجاد کند، کمی لگد بیندازد و آرامت نگذارد، این کتاب خوبی است. چون این کارها را می‌کند و نه کمی.

نویسنده‌اش آدم درس‌خوانده‌ای است. هم در حوزه درس خوانده هم در دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا. کتاب حدود چهارصد منبع دارد و همه‌ی ارجاعات از هم‌آن تیپ خفن یک حرف و چند ارجاع اند که اهل آکادمی برایش می‌میرند.

توصیف‌های تاریخی جالبی از وضع تشیع و تطور آن دارد که معمولا بر سر منبر یا در کتاب‌های درسی به ما نیاموخته‌اند. خاصه در مورد غیبت و آن دعوای تاریخی میان کسانی که مثل شیعه‌ی دوازده امامی فعلی می‌اندیشیده‌اند و طرف‌داران جعفر بن هادی (برادر امام حسن عسکری که بعدها به جعفر کذاب مشهور شد).

پس از چند فصل بررسی‌های تاریخی یک فصل کلامی هم هست که آن هم چیز بدی از آب درنیامده است. ممکن است وقت خواندن کتاب با نویسنده موافق باشی یا نه. ممکن است احساس کنی او پا از دایره‌ی تشیع بیرون گذاشته یا ممکن است احساس کنی شیعه‌ی متعصبی است. مهم این‌ها نیست. مهم این است که او سوال‌های خوبی می‌پرسد.

۸ نظر:

پانته‌آ گفت...

ممنون بابت معرفی. گمون نکنم هرگز در عمرم حوصلهء خوندن اين کتاب رو داشته باشم، اما کی ميدونه، شايد اطلاع از وجودش روزی به درد بخوره!

پانته‌آ گفت...

آها راستی بد نيست اگه تنظيمات بخش نظرخواهيت رو عوض کنی تا کسانی که عضو بلاگ نيستند هم بتونند برات پيام بگذارند. يا عمديه؟

yousefiz گفت...

fekr konam ketab jalebei basheh ba in hesab.
etefaghan ykei az dost_ostadhaye nazanine man ham chand ruz pish kundane in ketab ro pishnahad kardand!!
rastei age esme entesharate ketabei ro ke moarefi mikoneid ham befarmaeid،mofeid khahad bood!
KAVIR!!!:)

sofrehmahi گفت...

چه جالب که کتاب به فارسی ترجمه شده. اين آقای مدرسی دو هفته ديگه دانشگاه ما سخنرانی داره. درباره "قرآن به عنوان سند حقوقی".

roy mottahedeh کتاب واقعآ معرکه ای داره به اسم ردای پيامبر (mantle of the prophet) که شخصیت خیالی اصلیش يک روحانیه که بخش زیادیش بر اساس زندگی حسین مدرسی پرداخته شده. خود نویسنده این رو نمی گه ولی همه جا معروفه این قضیه. کاش یک موقع هم این کتاب ترجمه بشه چون واقعآ عالیه.

SAM گفت...

Sometimes, comments are more useful than the posts!

Unknown گفت...

جالب اینه که(تقریباً)دو ماه پیش از این کناب برای تو گفتم و تو اصولاً جدی نگرفتی. آن موقع من کپی چاپ نیوجرسی را داشتم و این نسخه ی چاپ ایران هنوز نیامده بود.

نكونام گفت...

به نام خدا
سلام عليكم
ممنون مي شوم كه بفرماييد كتاب مدرسي را مي توان از كجا تهيه كرد و ناشرش كيست؟

کاف عین گفت...

ناشرش کویر است. چاپ دومش توی بازار کتاب هست هنوز. جلوی دانشگاه تهران.