۱۳۸۵ اسفند ۱۹, شنبه

«نه» به دیگران گفتن و «نه» به خود گفتن

بحث از رودربایستی و مشکلات پشت سرش بود. دوستی که مادر هم هست گفت در برنامه‌ی خردسالان تلویزیون دیده است که مجری‌هایی مثل خاله نرگس می‌گویند «بچه‌ها! شما باید توان نه گفتن داشته باشین.» با هم‌این لحن و هم‌این کلمه‌ها. می‌گفت خنده‌اش گرفته وقتی دیده او هم انگار نیاز دارد که کسی این چیزها را برایش بگوید.
این که به دیگران بگویی نه، سخت و گاه لازم است. این که به خودت بگویی نه، سخت‌تر و گاه لازم‌تر است. یاد گرفتن این یکی گاه سال‌ها وقت می‌برد. جرأتی می‌خواهد که کم‌تر داریم. دست کم من کم دارم، تو را نمی‌دانم.
در این چند روز، دو بار دیدم که کسی به خودش گفت نه. یکیش دوست خیلی صمیمیم بود. هر دو را تحسین می‌کنم. کاش من هم بیش از این بتوانم.

۱ نظر:

مهـ ـدی‌ گفت...

توانايي نه گفتن. اين يکي از ضعف هاي بزرگ من است. ضعف هاي خيلي بزرگ که ضربه هاي خيلي بزرگ تر را بر من وارد کرده است و مي کند. جدا تمرين مي خواهد.