۱۳۸۷ خرداد ۲۵, شنبه

يک کليسا بالا يکی پايين


دکتر عبدالقادر الحسـ(ـیـ)ـن رئیس مرکز مطالعات باستان‌شناختی رحاب می‌گوید پس از سه ماه کاوش، زیر کلیسای جرجیس مقدس در رحاب در شمال اردن، پلکانی کشف کرده که به یک غار می‌رسد. درون غار – که هفت متر عرض و دوازده متر طولش است و آغاز استفاده‌اش در سال‌های 33 تا 70 میلادی بوده است – دو فضای مختلف هست. یک فضای زندگی روزمره در کناره‌ها و یک فضای دایره‌ای شکل میانی با سکوهای سنگی و محراب که برای عبادت استفاده‌اش می‌کرده‌اند.
روی سقف موزاییک‌نوشته‌ای هست که می‌گوید «هفتاد نفر مومن خدا و ملکوت». یک جوی و یک آب انبار هم هست که این هفتاد نفر ملکوتی را سیراب می‌کرده. کاسه و کوزه و چراغ سفالی هم پیدا کرده‌اند که رویشان نوشته است جرجیس. قبرستان این جماعت را هم دکتر الحسن پیدا کرده است. چند سکه و چند صلیب آهنی هم پیدا کرده و می‌گوید احتمالا این هفتاد نفر از مردم اورشلیم بوده‌اند که مسیحی شده‌اند و بعد بر اثر تعقیب و شکنجه به این سمت گریخته‌اند و اولین کلیسای پنهانی را بنا کرده‌اند.

بقیه‌ی باستان‌شناس‌ها می‌گویند قدیمی‌ترین کلیسایی که پیش از این پیدا شده، یک کلیسای قرن سومی است، بنا بر این موضوع را باید محتاطانه بررسی کرد. برای مثال می‌گویند موزاییک‌هایی شبیه آنچه در این کلیسا یافته‌اند (هفتاد نفر مومن خدا و ملکوت) معمولا در کلیساهای قرن پنج و شش پیدا می‌شوند. پیش‌نهاد این‌ها این است که فرض کنیم این‌جا معبدی بوده که بعدها مسیحی‌ها ازش استفاده کرده‌اند.

بچه‌هایی که آن چند جلسه‌ی بحث شنبه‌ها درباره‌ی ادیان و باستان‌شناسی ادیان و ایمان را آمده بودند می‌دانند که این کشف اگر تایید شود چه قدر مهم است. هر چند حدس می‌زنم که کم‌کم هیجان آقای دکتر کم شود و پای باستان‌شناسان دیگر هم به پروژه باز شود و ببینند هم‌آن حدس آخری درست‌تر بوده است. خیلی هم عجیب نیست که چون‌این شود، چون برای مثال، چرا باید مومنان مسیحی قرن اول صلیب آهنی بسازند و در کلیسایشان نگه دارند؟

عکس‌ها را جمال نصرالله گرفته است. این‌جا می‌توانی همه‌ی عکس‌ها را ببینی؛ نه تا است.


۴ نظر:

Ali Jalali گفت...

خلقی به تیر غمزه خونخوار و لعل لب
مجروح میکنی و نمک میپراکنی

آقا چرا یهو بحث زبانشناسی رها شد؟ تازه داشتیم گرم میشدیم. چی شد؟
من اعتراض دارم.

sdrsd گفت...

چرا "مومن"؟

استدلال "صلیب آهنی" را نفهمیدم.

"محتاطانه"؟ ماجرای قید و فارسی پس چی بود؟

amin گفت...

علی‌الاصول باید بتوانند قدمت صلیب‌ها و سکه‌ها را تخمین بزنند. هنوز این‌کار را نکرده‌اند؟

Apogaeic گفت...

جناب علياني عزيز
در عالم اسلام خودمان در سال 1972 چيزي كشف شده است كه ارزش و اهميت آنرا بمراتب از اين كليسا بيشتر ميدانم. در سقف مسجدي باستاني در يمن،‌اوراق بيشماري از متون قرآني كشف شد كه بدليل اهميت آنها و تاثيري كه ممكن است بر جهان اسلام بگذارد، تحقيق در مورد آن بطور خاموش و بي سر و صدا به يك تيم احتمالا"‌دو نفره آلماني سپرده شد كه از آن هزاران ميكروفيلم نيز تهيه كرده اند.ظاهرا"‌مجوزي كه به آنها داده اند هم منوط به عدم انتشار اخبار مربوطه است، زيرا مي ترسند باعث بروز اختلافات و دعواهاي فراملي شود. تا بحال هم نشنيده ام نتايج اين تحقيقات منتشر شده باشد، ولي احتمالا"‌در آينده اي كه شايد ما هم شاهد آن باشيم، مي توان منتظر انتشار آن بود. اين كشفيات ممكن است به بسياري از پرسش ها پاسخ دهد و شايد هم پرسش هاي جديد و مهمي را پيش روي محققين و نظريه پردازان اسلامي قرار دهد. بعنوان يك سرنخ براي مطالعه(اگر قبلا"‌اين كار را نكرده باشيد،) اين لينك را تقديم مي كنم.
http://thetenoclockscholar.blogspot.com/2006/02/yemeni-fragments.html